صفحه اصلی نسخه تلفن همراه ارتباط آر اس اس
هشتمین ستاره
هرگز نگویمت که بیا و دسـتم بگیر دستم گرفته ای ز عنایت رها مکن

نتیجه تصویری برای سال نو مبارک


نتیجه تصویری برای یا مقلب القلوب و الابصار


 تصویر

***نسیم معرفت***


** نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+نسیم معرفت


نوروز روز دعوت به توحید است

بنده به عنوان یک شهروند ایرانی به نوروز افتخار می‌کنم، در روز چهارم اسفند 1388 برابر با 23 فوریه 2010 میلادی در سازمان ملل متحد، قطعنامه ای را گذراندند و گفتند که در 21 مارس برابر با اول فروردین روز جهانی نوروز خواهد بود، این افتخار ایران است، کسی نگوید که شرک را جهانی می‌کنند، خیر، ما توحید را جهانی می‌کنیم، وقتی روایات مربوط به نوروز را بررسی می‌کنیم می بینیم که  :

  نوروز روز دعوت به توحید وتفکر در آفرینش است .

نوروز ، روز صفا وصلح ومحبت واحسان ونیکی و... است

 بر این اساس است که در سازمان ملل ، نوروز ایرانیان، به عنوان روز جهانی نوروز شمرده می‌شود، یعنی ما  (از طریق نوروز )  پیام صلح و صمیمیت، اتحاد و انسان دوستی، حریت و آزادگی، خدا دوستی و حتی فرهنگ و تعالیم اهلبیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) را به دنیا صادر  و منتشر می کنیم ، در حال حاضر گستره نوروز شامل ایران، هندوستان، کشورهای قفقاز، آسیای میانه و بخشی از مردم سوریه و عراق به خصوص قسمت های تُرک نشین این کشور ها می باشد.

  ... پهنه جغرافیایی نوروز بسیار گسترده است و وقتی نوزوز در سازمان ملل عنوان روز جهانی را به دست می‌آورد و در کشورهایی مثل چین و هندوستان برای نوروز اهمیت قائل هستند می‌توانیم پیام صلح و نوع دوستی را از طریق این روز به همه جهانیان برسانیم، سفرای ایران در کشورهای دیگر و مُبلِّغین ما که به قاره‌ها و کشورهای دیگر می‌روند می‌توانند پیام نوروز را برای همه بیان نمایند، چون نوروز با طبیعت انسان سازگار است ( چه آنهایی که مسلمان باشند وچه غیر مسلمان ،  همه و همه نوروز را با زیبایی ها وخوبی هایی که دارد دوست می دارند)  اگر نوروز را با خوبی ها وزیبایی هایی که دارد به دنیا معرفی کنیم مردم عاشق نوروز خواهند شد و چون نوروز با فرهنگ ایران تبیین می‌شود عاشق ایران و فرهنگ متعالی آن نیز خواهند شد ، همین مسأله ثبت نوروز در سازمان ملل، به این معنی است که نوروز همراه با فرهنگ اصیل ایرانی ثبت شده است .   بر سرِ درِ سازمان ملل شعر معروف سعدی را  که بیانگر نوع دوستی و صلح است نوشته اند:

بنی آدم اعضای یکدیگرند،   که در آفرینش ز یک گوهرند،

.... باید در نوروز به این امور توحه شود :   صله ارحام، نظافت عمومی و اجتماع، پوشیدن لباس نظیف و نو، رفتن به زیارت بزرگان و دانشمندان .  امام صادق(عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: وقتی روز نوروز شد، غسل انجام داده و پاک ترین لباسهایت را بپوش و از  بهترین عطرها استفاده کن، هدیه دادن در نوروز سفارش شده، زیارت قبور اموات و خصوصاً شهدا سفارش شده، ایجاد نشاط و سرور، آشتی دادن در نوروز، شکر گزاری از نعمات الهی مثل باران و طبیعت و ... ، تفکر در آفرینش، با هم بودن (گاهی خود با هم بودن برکاتی دارد) ، نوروز فرصتی است که خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم باشند و عاطفه ای را که در ضمیرشان است به همدیگر نشان دهند، دعای خیر برای دیگران خواستن و ...  خود نوروز تجدید قوا برای کار در طول سال است، خانه تکانی ظاهر و باطن است، نوروز شستشوی کینه‌ها از سینه هاست، نوروز توجه کردن به بچه هاست، بچه‌ها حق دارند که در نوروز برایشان لباس مناسب تهیه شود و به آنها عیدی داده شود....


سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی


** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

******************************************


نتیجه تصویری برای لحظه تحویل سال 97


لحظه تحویل سال 1397 هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران

ساعت 19 و 45 دقیقه و 28 ثانیه روز سه شنبه 29 اسفند هجری شمسی

مطابق 2 رجب 1439 هجری قمری و 20 مارس 2018 میلادی

 



تحویل سال 1397 در ایران

سه شنبه 29 اسفند 1396 هجری شمسی
مطابق با 2 رجب 1439 هجری قمری
و 20 مارس 2018 میلادی
ساعت 7 و 45 دقیقه و 28 ثانیه بعد از ظهر


نتیجه تصویری برای گل متحرک


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید


** سخنانی کوتاه  ازآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی+کلیک کنید





 



نتیجه تصویری برای سگ

***نسیم معرفت***


 سؤال : چرا سگ نجس است ؟ برخی می گویند بررسی تاریخ و آثار هنری گذشته ایران نشان می دهد که همه ایرانیان برای نگهبانی خود و منازلشان از سگ استفاده می کردند . سگ در فرهنگ ایران و در دین زرتشت بسیار مورد احترام بود . در زمان حمله اَعراب به ایران  وجود این سگ ها کار آنها را برای تصرف شهر ها و روستاها سخت کرده بود ... اعراب سخت از سگ می ترسیدند و آنها با فرهنگ موجودی به نام سگ به طور کلی بیگانه بودند لذا با اختراع حدیث نجس بودن سگ را مطرح کردند و آن را در فرهنگ ایران و اسلام جا انداختند ... چرا خداوند سگ را نجس آفریده است ؟ آیا دین اسلام کامل است؟ اگر کامل است پس چرا حکم نجاست سگ در قرآن نیامده است ؟


پاسخ :

فلسفه نجاست سگ  اون چیزی نیست که شما ذکر نمودین . علاوه براین  سگ در سرزمین های عربی از جمله عربستان  چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام وجود داشته  و در بین عرب ها سگ به عنوان حیوانی با وفا شناخته می شده است و سگ بازی بین برخی عرب ها نیز مرسوم بوده است پس اینکه گفته شود اَعراب از سگ بیگانه بودند دروغ محض است ...  باید بدانیم که  منابع فقهی ما عبارتند از کتاب الله (قرآن کریم) و سنت(اَخبار و روایات) و اجماع و عقل است که عمده و اساس استنباط احکام شرعی کتاب الله و سنت است و بعد از آن اجماع فقهاء ....    حکم نجاست سگ  اگرچه در قرآن کریم نیامده است  ولی  اجماع و روایات فراوان بر نجاست سگ قایم است که جای هیچ شک و شبهه ای  در نجاست سگ باقی نمی گذارد . همه فقهاء شیعه و سنی  (غیر از مالِکی ها) حکم بر نجاست سگ می کنند و ادله نجاست سگ در باب مخصوص به خود  در فقه شیعه و اهل سنت آمده است...  بعضی ها با تمسک به برخی مطالب واهی و سست ، حکم مسلَّم نجاست سگ ها را زیر سؤال می برند ولی باید توچه داشت کسی که در رشته ای  و علمی تخصص ندارد  نباید اظهار نظر کارشناسانه داشته باشد...  کسی که متخصص در علم شیمی و فیزیک و پزشکی و...  نیست  چطور می تواند به خود جرأت دهد که اظهار نظر نماید  مگر آنکه با این کار بخواهد  آبروی خود را ببرد...  مسایل شرعی و دینی  نیز نیاز به تَخصُّص و مُتخصِّص دارد  و کار هرکسی نیست که  دراین باره اظهار نظر نماید ...

همه اقسام سگ ها نجس می باشند و در باره خصوص سگ شکاری اگرچه نجس است ولی تحت عنوان(کِلاب مُعَلَّمَه) احکامی دارد . در سوره مائده آیه 4 در باره کِلاب مُعَلَّمَه یا سگ های شکاری چنین آمده است : یَسْئَلُونَکَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُکَلِّبینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمّا عَلَّمَکُمُ اللّهُ فَکُلُوا مِمّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَ اذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَیْهِ وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَریعُ الْحِسابِ   یعنی از تو سؤال مى کنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو «آنچه پاکیزه است، براى شما حلال گردیده و (نیز) صید حیوانات شکارى و سگ هاى تربیت یافته (کِلاب مُعَلَّمَه) که از آنچه خداوند به شما تعلیم داده به آنها یاد داده اید، پس از آنچه این حیوانات براى شما (صید مى کنند و) نگاه مى دارند (بعد از شستن و...  ) بخورید  و نام خدا را بر آن ببرید و از (معصیت) خدا بپرهیزید که خداوند سَریعُ الحِساب است» .

 اگر سگ شکاری صیدی را با شرایط ذکر شده در کتب فقهی و رساله های عملیه بگیرد حلال است و بعد از شستن محل مورد نظر می توان به صورت کباب و یا خورشت و ... استفاده نمود . در فقه  برخی اشیاء نجس محسوب می شوند مثل سگ و خوک که نجس العین هستند و مثل خون و بول و غایط و مردار(مَیته) و... که همه شان نجس هستند . در رساله های عَمَلِیّه آمده است که  نجاسات یازده چیز است: اول: بول . دوم: غائط. سوم منی. چهارم: مردار. پنجم: خون. ششم و هفتم: سگ و خوک(مگر سگ و خوک دریایی که پاک هستند) . هشتم: کافر. نهم: شراب. دهم: فُقّاع.(آبجو) . یازدهم : عرق شتر نجاست خوار .   خداوند که خالق هستی است از طریق شرع مقدس به انسان ها فرموده است که این قبیل اشیاء نجس می باشند و باید از آنها اجتناب گردد  و نیز خداوند در آیه 3 سوره مائده برخی چیزها را حرام و ممنوع اعلام فرمود :حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ  یعنی  (خوردن ) گوشت مردار ، و خون ، و گوشت خوک ، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند ، و حیوانات خفه شده ، و به زجر کشته شده ، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند ، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده- مگر آنکه ( بموقع به آن حیوان برسید ، و ) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بتها ( یا در برابر آنها ) ذبح می شوند ، ( همه ) بر شما حرام شده است و ( همچنین ) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی تمام این اعمال ، فسق و گناه است- امروز ، کافران از ( زوال ) آیین شما ، مأیوس شدند بنا بر این ، از آنها نترسید و از ( مخالفت ) من بترسید امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگی ، دستشان به غذای دیگری نرسد ، و متمایل به گناه نباشند ، ( مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند ) خداوند ، آمرزنده و مهربان است.   همانطوری که عرض کرده بودم در قرآن کریم حکم نجاست سگ ها به طور خاص نیامده است ولی باید دانست که  اگر حکم خاص چیزی در قرآن نیامده باشد چه بسا می توان از عمومات قرآن حکم آن را بدست آورد ...  . در برخی آیات از سگ یاد شده است از جمله سگ اصحاب کهف و سگ شکاری (صید) و نیز در جایی از قرآن نیز عالِم هوی و هوس پرست (مثل بَلعَم باعورا) به سگ هاری تشبیه شده است .

همه آفریده های الهی در اصل خلقت و از نظر تکوین نسبت به خودشان پاک آفریده شدند و هیچ موجودی از نظر خلقت وجودی شان ناپاک و نجس نیستند ولی با توجه به خصلت ها و ویژگی هایی که در برخی از موجودات و اشیاء این عالَمِ طبیعت وجود دارد نسبت به ما انسان ها ، تشریعا و از باب حکم شرعی نجس و ناپاک محسوب شده اند و نجاست برخی از آن ها مثل سگ و خوک شدید تر است . البته نجس بودن چیزی از نظر شرعی ، دلیل بر پستی و بی ارزش بودن آن به طور مطلق نمی شود چنانکه خون که از حیاتی ترین چیزها برای انسان است (با اینکه تکوینا و در اصل خلقت نجس و ناپاک نبیست) ولی به عللی ... تشریعا نجس و ناپاک شمرده شده است و نیز مثل کفار که در اصل خلقت پاک هستند ولی تشریعا  و از باب حکم شرعی بنابر عللی  در ردیف نجاسات قرار داده شدند.

ضمنا اینکه تعبیر می شود که سگ و خوک نجس العین هستند معنایش این نیست که تکوینا و در اصل خلقت و آفرینش  ، ذات و حقیقتشان نجس باشند بلکه به جهت آثار و خصلت هایی که در آن ها است از باب تشدید در پرهیز و اجتناب از آنها به عنوان (نجس العین) تعبیر می شود و گویا همه وجودشان ذاتا نجس است (دقت شود)

لازم نیست که همه احکام شرعی در قرآن آمده باشد و قرآن کریم و اهل بیت ع با هم مکمّل دین و آیین محمدی ص است . قبلا عرض کردم که منابع استنباط احکام شرعی عبارتند از کتاب الله (قرآن کریم) و سنت ( اَخبار و روایات) و اجماع و عقل . پس توجه نمایید که قرآن کریم به عنوان یکی از منابع استنباط معرفی شده است  و هر حکمی که در قرآن کریم نیامده باشد توسط اهل بیت ع بیان می گردد . قرآن کریم رساله عملیه فقهی نیست که انتظار داشته باشید همه احکام شرعی در باره همه چیز در آن ذکر شده باشد ... اگر چه برخی از احکام شرعی هم در قرآن کریم آمده است  .  اساسا قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت  و نسخه شفابخش در همه ابعاد زندگی بشر است ... کسی که از روی دانایی و آگاهی و بصیرت به پیامبر ص و  قرآنش ایمان بیاورد به اهل بیت طاهرینش نیز معتقد خواهد شد .  و پیامبر و اهل بیت معصومش  (عَلَیهِمُ السَّلامُ) مفسران حقیقی قرآن هستند ... حکم نجاست سگ ها اگر چه بطور خاص در قرآن نیامده است ولی فقهاء عِظام از طریق اَخبار و روایات ، حکم به نجاست همه اقسام سگ ها  که در خشکی زندگی می کنند (سگ های خشکی ) کردند مگر سگ های آبی و دریایی که پاک هستند .

اسلام ناب محمدی   (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آِلهِ وَ سَلَّمَ)  که متبلور در قرآن کریم و اهل بیت ع است از این جهت کامل است که در باره همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی و نظامی و اقتصای و ... برنامه دارد .  برنامه های حیاتبخش قرآن و اهل بیت ع که آیین محمدی ص نام دارد تا قیام قیامت برای بشریت در سطح منطقه ای و جهانی سبب سعادت و خوشبختی و عزت است و اینکه می بینید بشریت عصر حاضر در ظلمت جهل و نادانی و ظلمت و ظلم و خونریزی و بی عدالتی قرار دارند به جهت آن است که دیکتاتور های خون آشام و ستمگران و مستکبرانِ عالم اجازه ترویج و تبلیغ آیین ناب محمدی ص را نمی دهند مگر روزی که قائم آل محمد  حضرت مهدی موعود ع قیام کند و بساط ستمگران شرق و غربِ عالَم را جمع فرماید ...

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

نوزدهم اسفند  1396  .

 

** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی